Preventivní program pro žáky 2. stupně 15. 12. 2022
V rámci primární prevence rizikového chování se uskutečnil 6. 12. 2022 program hudebníka Radka Bangy Když chceš, tak to dokážeš. Program jsme vybrali, protože jsme měli pozitivní ohlasy z jiných škol. Přínosné je i to, že se nejedná o jednorázovou akci, ale je k němu vytvořena celá metodika a pracovní listy. Před programem učitelé v hodinách hovořili se žáky o národnostních menšinách, o předsudcích. V hodinách hudební výchovy se seznámili s písničkami Radka Bangy a především s texty písní, které pak zazněly v divadle.
Vyprávění Radka Bangy, jeho osobní zkušenost žáky přivedla k zamyšlení nad negativními dopady šikany a kyberšikany, domácího násilí a škodlivostí užívání drog. Program pro šesté a sedmé třídy proběhl od 10 hodin. Osmáci a deváťáci měli program od 12 hodin. Ten narušil výpadek v dodávce elektřiny. Všichni jsme Radka Bangu obdivovali, jak si se situací poradil. Sám pak uvedl, že se mu to ještě nikdy nestalo. Myslíme, že i pro něho bude program v Polici nezapomenutelný. Žáci se do programu aktivně zapojovali, po programu měli možnost se s Radkem Bangou vyfotografovat.
K zhodnocení programu nám znovu posloužil pracovní list, připravené otázky k diskusi. Viděli jsme, že program žáky oslovil. Věříme, že bude mít preventivní dopad. Poděkování patří Městu Police nad Metují za poskytnutí Kolárova divadla a finančního zajištění programu.
Mgr. Kateřina Nekvindová, školní metodik prevence
Ohlasy žáků:
Radek Banga je podle našeho názoru statečný a odvážný. Umí mluvit, vyprávět a zpívat. Něco nám to do života dalo. Radek je především člověk. K. Hušek, S. Kollert, 8.C
Program byl zábavný, dobrý, poučný. Radek Banga motivuje lidi. Program pro mě znamená hlavně motivaci. K. Brát, 8.C
Radek Banga je známý zpěvák, na programu byl zábavný a otevřený.. Jeho mindset (nastavení) vyjadřují slova CHTÍT – VĚŘIT – KONAT. V. Karpfová, 8.C
Radek Banga se svým skládáním a vyprávěním snaží pomoc lidem. S. Rychterová, 8.C
Program mi přinesl poučení. Byl taky zábavný. Radek Banga se svěřuje se svým příběhem, natáčí písničky a videa, motivuje lidi k dobrému životu. M. Švorčík, 8.C
Zaujalo mě, jak se pořád snažil, když vydával ty desky. Nechtěl na té ulici zůstat, ostatní by se na to vykašlali. V. Jelínek, 7.C
Chtít, věřit, konat! Dostal se z ulice a stal se špičkou. P. Richterová, 7.C
Fascinoval mě tím, co dokázal. V čem byl a v čem je teď. Z bezdomovce se stal boháčem. J. Jirman, 7.C
Budu si pamatovat, že když vidím, že má někdo problém, tak mu pomůžu (třeba, co říkal ten příběh o šikaně). O. Starý, 6.B
Dne 6. 12. 2022 se 2. stupeň účastnil preventivního programu „Když chceš, tak to dokážeš“, vedeného Radkem Bangou (Gipsy.cz). Osobitý přístup tohoto performera dokázal hned v úvodu vtáhnout žáky do centra dění. Způsob mluvy, zvolený slovník, struktura přednášky, kdy se střídalo vtipem jiskřící vyprávění s rapováním vlastních songů – nic z toho nedovolilo žákům ani na vteřinu polevit v pozornosti.
Dle mého názoru se Bangovo líčení obecně vzato přidržovalo metod typických pro úspěšné vypravěče – nejprve nám dal dostatek času, abychom se s postavami příběhu seznámili a vytvořili si k nim určitý (především na emocích založený) vztah a postoj. Poté nechal postavy svého autentického příběhu prožít určité dramatické události, z nichž následně vyvodil netriviální závěry (poučení), které mohly na žáky hluboce zapůsobit – a to právě proto, že měli dostatek prostoru pro vytvoření vztahu k postavám, které byly oněmi dramatickými událostmi zasaženy. A v ten okamžik už tu najednou nebylo ono suchopárné poučování ala "Šikana je špatná věc, děti...". Už tu najednou bylo úmrtí Franty. Toho Franty, kterého jsme v uplynulé půlhodině měli možnost poměrně zblízka poznat a který by možná neskončil tak, jak skončil, kdyby nebyl šikanovaný. Následky byť jen tolerování nežádoucích jevů, jako je šikana, již nebyly pro žáky čímsi imaginárním, o čem dospělí poslouchají na školeních a pak jim to v hodinách OV tlumočí, nýbrž něčím, na co si mohou skoro sáhnout, o čem si dokážou představit, že se může přihodit lidem okolo nich. A v ten moment se stalo mnohem pravděpodobnějším, že danou "poučku" plně pochopí, bytostně se s ní ztotožní a budou podle ní v budoucnu jednat.
Skrze výše naznačený vypravěčský postup nás Banga postupně provedl tématy šikany a domácího násilí a z nich vyplývajícími (nejen psychickými) problémy. Přitom obětem i svědkům těchto patologických skutků naznačil, jaké kroky může každý z nich učinit, aby se nežádoucí situace vyvíjela žádoucím způsobem.
Osobně si velmi cením závěru přednášky, kdy Banga dětem přiblížil klasickou "triádu", kterou v různých obměnách najdeme v každé druhé seberozvojové knize: "Ujasni si, co chceš - uvěř, že je možné toho dosáhnout - a potom zvedni zadnici a běž pro svůj cíl něco udělat." Na rozdíl od seberozvojových knih však přednášející ilustroval aplikaci této triády na svém vlastním životním příběhu, který byl mnohem uvěřitelnější, hmatatelnější, nežli vyprávění onoho nepřeberného množství osobních "guruů", kteří dnes píší knihy o osobním růstu. Pokud totiž tyto zásady pomohly přednášejícímu v době, kdy v 15 letech skončil kvůli sociopatickému otci na ulici, přespával po tramvajích, skladištích a podobných místech, pak se zdá pravděpodobné, že by mohly pomoci každému z nás.
Domnívám se, že se najdou mnozí, kteří neměli ve svém životě přehršel příležitostí uvěřit, že svým vlastním rozhodnutím a změnou způsobu myšlení (tzv. "mindsetu") mohou zásadním způsobem ovlivnit svůj život a svět okolo sebe. Okamžik, kdy nám přednášející ilustroval sílu popsané triády na svém vlastním příběhu, tak patřil k oněm vzácným příležitostem, kdy jsme všichni, kdo jsme se přednášky zúčastnili, dostali příležitost v obrovskou moc svých myšlenek skutečně uvěřit. A za to patří panu Bangovi můj veliký dík.
Petr Jirman, třídní učitel 6.B